Szkoła Podstawowa

SOSW Oświęcim
A A A

Program "Zdrowo jem, więcej wiem"

Program "Zdrowo jem, więcej wiem"





KĄCIK DLA RODZICÓW

JAK PRZEKONAĆ DZIECKO DO JEDZENIA WARZYW?
Owoce i warzywa mają tak wielką wartość odżywczą, że nie można ich pomijać  w codziennej diecie. Zawierają składniki odżywcze i substancje bioaktywne o działaniu leczniczym, dlatego ich jedzenie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania chorobom, a czasem także ich leczenia.
 
WARZYWA I OWOCE
 
Powinniśmy zapewnić dziecku możliwie jak największą ilość warzyw. Warto, aby były one serwowane do każdego posiłku. Właśnie warzywa i owoce są najlepszym źródłem witaminy C. Wielkie jej bogactwo występuje w owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce, owocach kiwi, papryce, owocach cytrusowych np. cytrynie, grapefruicie, natce zielonej pietruszki. Ta ostatnia dostarcza podobnie jak inne warzywa i owoce o kolorze zielonym dostarcza kwasu foliowego, który stymuluje syntezę przeciwciał, stąd jego szczególna rola we wzmacnianiu funkcji układu odpornościowego. Bardzo cenne i niezastąpione w jesiennym i zimowym jadłospisie powinny być warzywa kwaszone, nie tylko kapusta, ale również buraki, selery. Dostarczają one witaminy C, jak również witaminy z grupy B, zapewniają też korzystny skład bakterii w przewodzie pokarmowym.
 
Nowe warzywa dołączamy do diety dziecka stopniowo, nie więcej niż jedno nowe warzywo podczas jednego posiłku.
Jeśli wprowadzimy ich więcej, dziecko może stracić poczucie bezpieczeństwa i odmówić jedzenia.

 Pozwólmy, aby dziecko samo sobie nakładało posiłek na talerz lub też, zapytajmy, ile mamy mu nałożyć.
Możliwości wyboru sprawi, że z czasem dziecko samo zacznie chętniej sięgać po nowe smaki.

Pamiętamy, że większość dzieci, aby przekonać się do nowego smaku, musi spróbować dane warzywo, co najmniej trzy razy.
Dlatego nie martwmy się po pierwszej, nieudanej próbie. Co jakiś czas wprowadzamy nowe dania, aż w końcu dziecko zdecyduje się na ich spróbowanie. Namawianie i zmuszanie dziecka do jedzenia warzyw nie przynosi efektów, a jedynie zniechęca do kolejnych prób.

Posiłki powinny być urozmaicone, ładnie podane i kolorowe.
 Zwiększy to zainteresowanie dziecka jedzeniem dziecka i pobudzi apetyt.

Zadbajmy o to, aby podczas posiłku panowała miła i spokojna atmosfera a jedzenie warzyw będzie się dziecku dobrze kojarzyło.

Dziecko bardzo chce być traktowane jak dorosły – pozwólmy mu, więc, aby sam wybrał warzywa, które chciałby zjeść.
Świetnym pomysłem na zachęcenie dziecka do jedzenie warzyw jet wspólna wyprawa do sklepu po warzywa, a następnie w domu wspólne z dzieckiem przyrządzanie z nich posiłku dla całej rodziny.

Pamiętamy, że dzieci, najlepiej uczą się poprzez obserwację.
Jeżeli chcemy, aby nasze dziecko jadło warzywa, sami powinniśmy je jeść i dawać dobry przykład, odżywiając się zdrowo. Gdy jemy ten sam posiłek, dziecko czuje się bezpiecznie i ma większą odwagę do próbowania nowych smaków.
 
Gdy cierpliwie wprowadzimy powyższe zasady w życie, to okaże się, że nie musimy już namawiać naszej pociechy do zdrowego jedzenia a warzywa, jako pierwsze zaczną znikać z dziecięcego talerza.
 
LITERATURA:
 
http://zdrowojem.fundacjabos.pl/materialy/5.pdf
 
DRODZY RODZICE!
 
W październiku zróbcie wspólnie z dzieckiem pyszną zdrową sałatkę owocową lub warzywną.
W celu wzmocnienia motywacji waszego dziecka do jedzenia warzyw i owoców zróbcie zdjęcie ze wspólnej pracy i dostarczcie do wychowawcy.

Szkoła Podstawowa

Gimnazjum

Zasadnicza Szkoła Zawodowa

Szkoła Przysposabiająca do Pracy

Internat